03 oktober 2007

Sveriges Riksbank/Riksbanken - Wickman-Parak: Riksbanken och penningpolitiken – perspektiv på ränteprognoser


Sveriges Riksbank/Riksbanken - Wickman-Parak: Riksbanken och penningpolitiken – perspektiv på ränteprognoser:
DATUM 2007-10-03
TALARE Vice riksbankschef Barbro Wickman-Parak
PLATS Statistiska centralbyrån

Wickman-Parak:

Riksbanken och penningpolitiken – perspektiv på ränteprognoser
Tack för inbjudan till det här seminariet. Konjunkturbedömning har ju länge varit mitt specialområde och det spelar självfallet en viktig roll också i mitt jobb på Riksbanken. Men som ni vet innebär Riksbankens kommunikationspolicy att vi normalt sett inte ger några signaler om hur vi kommer att ställa oss till förändringar av styrräntan vid nästa möte. Det begränsar möjligheten för mig att aktivt delta i en diskussion om den senaste tidens statistikskörd som ju är temat för detta möte. Så den syn på konjunkturläget som jag i korta ordalag tänker presentera idag gäller min bedömning vid tidpunkten för det penningpolitiska mötet i september. Istället tänker jag ta tillfället i akt att säga några ord om erfarenheterna så här långt av att Riksbanken publicerar en egen prognos för reporäntan. Vilka lärdomar kan vi dra?